4e werkdag - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Lisan Graaf - WaarBenJij.nu 4e werkdag - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Lisan Graaf - WaarBenJij.nu

4e werkdag

Blijf op de hoogte en volg Lisan

04 Februari 2016 | Spanje, Málaga

Ook deze ochtend naar de refugio gelopen met Linda. Ook nu ben ik weer begonnen met sectie 1 om te poetsen. Tegen half tien kreeg ik hulp van een vrijwilliger. Een man en vrouw die al negen jaar in Spanje wonen, maar van origine uit Rotterdam kwamen. Dit was in de communicatie natuurlijk wel makkelijk aangezien mijn Spaans niet is wat het misschien zou moeten zijn :p. De man heeft Linda in de ochtend geholpen met sectie drie en de Galgo’s. Helaas kwamen zij toen tot de conclusie dat een van de jonge honden van max. 6 maanden uit in haar slaap was overleden. Ze leed aan parvo en ze zijn er niet op tijd bij geweest. Parvo is zeer besmettelijk voor honden en dit is ook iets waar je snel bij moet zijn anders redden de dieren het niet. Ze hebben het hok grondig ontsmet en nu is het even aankijken hoe het met de rest gaat en of er geen besmetting heeft plaats gevonden. Ik vond dit, ondanks dat ik het beestje misschien 4 keer heb gezien wel even moeilijk omdat je er juist bent om deze dieren te helpen opknappen, maar je zult daarna weer gewoon door moeten.
Daarnaast was het wel weer fijn om te zien dat de hond die gisteren zo flink was gebeten aan de betere hand was. Ze was minder angstig en liep weer gewoon in de groep mee.
Doordat ze mij in de ochtend heeft geholpen waren we lekker op tijd klaar met de eerste poets ronde. We hebben Jo op sectie twee nog even geholpen en toen zij klaar was zijn we koffie gaan drinken. Na de koffie hebben we de honden te eten gegeven en kregen toen van Steven de opdracht om 5 honden te wassen. Het zoeken van de honden was de eerste opgave. Er zitten daar zoveel honden dat zelfs het eigen personeel dat er al lang werkt niet weet waar iedereen zit. Uiteindelijk hadden we er vier gevonden en moesten van Steven vast beginnen met wassen. Dit was natuurlijk een hele uitdaging. Je weet niet hoe de hond op het water en de aanraking zal reageren. We hadden er twee gewassen in ongeveer 45 minuten en zijn toen eerst gaan eten. Na het eten zijn we terug gegaan naar de secties hebben bij alle honden de voerbakken eruit gehaald en hebben deze schoongemaakt. Nadat we hier mee klaar waren hebben we de andere honden nog gewassen. Steven kwam toen ook aanzetten met de laatste hond die we in eerste instantie niet konden vinden. Dit was een soort jack Russell. Ze is aan één oog blind, heeft aan die kant van haar gezicht ook wondjes zitten en haar oor is helemaal dik en opgezet. Daarnaast had ze een huidaandoening, maar gelukkig kunnen mensen hier door heen kijken want ze was wel geadopteerd. Alle honden die we hebben gewassen vandaag gaan morgen ook op het vliegtuig naar Nederland. Nadat we de honden hadden gewassen en alles netjes hadden opgeruimd, zijn we begonnen aan de tweede schoonmaak van sectie twee en drie. Miguel was zo vriendelijk geweest om voor ons sectie één alvast te poetsen omdat we een beetje aan de late kant waren. Tegen de tijd dat we klaar waren met de tweede poetsronde was er nog wat tijd over en heb ik een heleboel foto’s en wat filmpjes gemaakt van de honden die ik echt heel erg leuk vind. Tegen kwart voor vijf hebben we alle honden die nog buiten liepen in de hokken gedaan en zijn vervolgens naar huis toe vertrokken om hier lekker te kunnen rusten en eten. Nu een rustige avond voor de boeg en morgen en overmorgen even genieten van de twee vrije dagen en het mooie weer.